رئیس مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران:

«قیام گوهرشاد» سبک مقاومت مردمی برای بقای اسلام/ ادامه سیر کشف حجاب رضاخانی توسط نوادگان تفکر رضاخانی

از سال ۱۳۰۳ به بعد تبلیغات ضدحجاب گسترش یافت و باتوجه به اینکه جامعه نمی‌تواند بی عفتی را ببیند و ساکت بماند نشانه‌ای از مقاومت علما و مردم در تجمع مسجد گوهرشاد تجلی داشت و قیام گوهرشاد نوعی سبک مقاومت مردمی است لذا باید تلاش شود این حرکت، بزرگ شمرده شود تا سبک زندگی اسلامی شیعی پابرجا بماند.

به گزارش طرقبه‌نیوز، واقعه‌ی قیام مردمی گوهرشاد برهه‌ای از تاریخ ایران است که نقش مهمی در ادامه سبک زندگی اسلامی و شیعی داشته و البته با سانسور رسانه ای و همه جانبه استکبار روبرو شده است، دکتر موسی حقانی رئیس مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران  شب گذشته در جمع طلاب حوزه علمیه کانون یاران انقلاب به مناسبت سالگرد قیام گوهرشاد در این زمینه به موارد مهمی اشاره داشت.

 

* قیام گوهر شاد جلوه ای مهم از نهضت فرهنگی مردم ایران در برابر دین ستیزی رژیم پهلوی بود

قیام گوهر شاد جلوه ای مهم از نهضت فرهنگی مردم ایران در برابر دین ستیزی رژیم پهلوی بود که البته با سانسور شدید در آن دوره توسط استکبار روربرو شد.

 

۲۰۰۰ نفر نیروی نظامی برای سرکوب مردم حضور داشتند و دستور رضاخان به نظامیان اطراف مسجد تأکید داشت تا صبح اثری از جنازه و زخمی نماند؛ سانسور شدید در ابعاد مختلف مانند تعداد شهدا و روز واقعه صورت گرفته است، در گورستان گلشور مشهد تأیید شده که ۲۲ نفر به ضرب گلوله کشته شده و فقط ۴ نفر شناخته شده‌اند.

 

این واقعه در چارچوب مقاومت مردمی ایران در برابر سیاست های پهلوی قابل بررسی است و در راستای همین زمینه های وقوع دلیل و مدرک وجود دارد که ماجرای گوهرشاد اجتناب ناپذیر بود.

 

 

مجموعه سیاست‌های پهلوی انزجار عمومی در کشور بوجود آورده بود و مثل آب خوردن دستور کشتار مردم را می دهد تا جاییکه ۱۶ هزار کشته، ۲ هزار دستکیری و ۱۳۰۰ نفر زخمی در آمارها آمده که سانسور و جلوگیری از رسیدن اخبار واقعه به علمای نجف از جانب رضاخان هم انجام شده است.

 

در سال ۱۳۱۴ اوج قدرت رضاخان است که برجستگی ویژه‌ای به این قیام می دهد و مقاومت سیاسی و فرهنگی مردم ارزش پیدا می‌کند.

 

رضاخان در ماجرای کشف حجاب اوج غرب زدگی خود را نشان می‌دهد تا جاییکه حتی به برخی مراجع دینی هم دستور می دهد تا در مراسم جشن کشف حجاب شرکت کنند.

 

*تشابه گفتمان برخی روشنفکران امروز با نقشه های ضد فرهنگی رضاخان

 

کودتای ۱۲۹۹ در ایران برنامه گسترده‌ای به وسیله عوامل استکبار برای ریشه‌کنی باورهای دینی و شیعی و تغییر در سبک زندگی ایرانیان داشت و از اهداف این کودتا جمع کردن بساط عزارداری، حجاب و تسلط بر نفت، بانک و حوزه های اقتصادی بود که رضاخان ابزاری برای اجرای آن است.

 

از مشروطه دوم جریان غرب گرا رسما آغاز شد و مقصد آن ایجاد نظام سکولار و تغییرات فرهنگی اسلامی مانند حجاب بود اما به هدف نرسید لذا از نقشه «دیکتاتوری منور» و « مشت آهنین» برای آوردن رضا خان استفاده کردند؛ همین تفکر ادامه روشنفکری آن زمان می گوید ما مسئول بهشت و جهنم مردم نیستیم!

 

 

نشریه های آن زمان چادر و حجاب را به سخره گرفتند و سیاست های ضد فرهنگی رضاخان را با رویکردهای اسلام ستیزی ماهرانه، باستان‌گرایی و غرب گرایی انجام پیگیری می شد لذا غرب گرایی مقدمه ای برای ماجرای گوهرشاد است.

 

دو محور مهم ادامه این رویکردها این بود که رضاخان در هیئت دولت گفته بود ما صورتاً و سیرتاً باید غربی شویم و محوری دیگر این بود که شعار مبارزه با خرافه می دادند که بهائیت آن زمان در راستای تحولات فرهنگی دنباله روی همین محور شدند تا بهانه ای برای بازشدن تبلیغات بهاییت با ابزار خرافه گرایی و ریشه در مذهب شد.

 

*رضاخان عامل مناسب برای اجرای سیاست های استکبار تشخیص داده شد

 

شرط انگلیسی ها برای فرد عامل کودتا این بود که اول روحیه نظامی داشته باشد و شیعه اثنی عشری خالص نباشد لذا رضاخان برای اجرای این عوامل استکبار مناسب تشخیص داده شد؛ باستان‌گرایی مقدمه خروج مردم از اسلام و سپردن به دامن غرب بود که لذا زرتشتی‌گرایی در دوره رضاخان خیلی تبلیغ شد و البته این پروژه خیلی کلان برای سایر نقاط جهان اسلام هم در دستور کار قرار گرفته است.

 

تشبه غربی را استکبار در ایران از لباس و پوشش شروع کرد و انواع آیین‌نامه ها را برای پوشش فرهنگی غربی از طرف استکبار ابلاغ شد که تضعیف نهادهای دینی و ایجاد جایگزینی برای پوشش اسلامی یکی از اهداف بود، بر این اساس مصوب کردند در کنار حوزه‌های علمیه نهادی موازی ایجاد شود، نهادهای موازی موجب ایجاد انسان هایی شد که علوم دینی را می‌دانستند اما باور نداشتند و عمل نمی‌کردند. کم کم نماز خواندن با مهر را کنار گذاشتند و بعدها همین افراد کمونمیست شدند و باورهای شیعی را زیر سؤال می‌بردند.

 

اعمال این سیاست‌ها در حوزه اجتماعی مانند پوشاک همه چیز زندگی را در برمی گرفت و قصد غربی شدن سبک زندگی را داشت و این اقدامات به مرحله ای تعیین کننده منع حجاب رسید؛ همین سیر دوره کشف حجاب رضاخانی امروز نیز با عناوینی مانند «چهارشنبه‌های سفید» از جانب نوادگان این تفکر  مطرح می‌شود.

 

از سال ۱۳۰۳ به بعد تبلیغات ضدحجاب گسترش یافت و باتوجه به اینکه جامعه نمی‌تواند بی عفتی را ببیند و ساکت بماند نشانه‌ای از مقاومت علما و مردم در تجمع مسجد گوهرشاد تجلی داشت و قیام گوهرشاد نوعی سبک مقاومت مردمی است لذا باید تلاش شود این حرکت، بزرگ شمرده شود تا سبک زندگی اسلامی شیعی پابرجا بماند.

انتهای پیام/

 

 کانال خبری شهرستان طرقبه شاندیز

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *